Dugódíj

Posted: 2010. szeptember 23. in Agymenés
Címke: , , ,

http://www.dugodij.hu/

Staudt Gábor elképzelései monumentálisak, és kicsit mondhatnám azt is, hogy nevetségesek. Nem olvastam ugyan a Jobbik programját, ezt bevallom töredelmesen, de azért kíváncsi lennék hogy ezt most akkor hogyan gondolja. 5-ös metró, jelenlegi vonalak meghosszabbítása, villamosok föld alá küldése… Szép. Az kimaradt az egészből, hogy mindet 4 év alatt szeretné elérni. Kár. Így már nem is szavazok rá…! Mondjuk egyébként sem, mert még nem vagyok bejegyzett budapesti lakos, de annyi baj legyen. 🙂

Ami ötletben tetszett, és az én fejemben is megfordult már, külsőbb gyűrűk építése az M0 és a Hungária között (egyik a Szentenrei út-M3-Csepel vonalon.) Ez már Horváth Csabához tartozó dolog. Ötletnek jó, és ha egy nyugati államban lennénk, amolyan Gyurcsány-módra most azt mondanám: csinájjukmeg!

Persze Horváth Csaba már visszakozik az ingyenes BKV ötletétől, amit (Tarlóstól kifejezést lopva) magam részéről én csak fénymarhaságként tudnék kezelni. Senki nem kérte, hogy ingyenes legyen a BKV, mert nem akarjuk, hogy a buszok hajléktalanszállóként működjenek. Elég lenne az is, ha mondjuk változna a konstrukció a finanszírozás terén. Jelenleg a működési költségek 1/3-át az állam viseli, 2/3-át az utasok. A főváros egy fillért nem invesztál bele saját zsebből. Először azzal kellene mondjuk foglalkozni, hogy a főváros kezdjen maga is fizetni a BKV kasszába, majd ezután cseréljék le a teljes járműparkot, majd ezután (vagy ha lehetőség van rá, ez alatt) kezdjék el a csökkentést a BKV díjakat, de legalább ne emeljenek árat, így reál-értéken olcsóbbá válna a BKV. Ez persze a főváros részéről nem két fillér, ez teljesen nyilvánvaló. Ám a tervezett dugódíj nagyrészt finanszírozhatná a dolgot.

Apropó dugódíj. Lószart se ér az egész, ha nincsenek városszéli park and ride parkolóházak. Ezeknek óriási befogadó-képességű – jellemzően föld alatti – létesítményeknek kellene lenni, amelyeket tömegközlekedési végpontoknál helyeznek el. Ilyen létesítmények megépítése nem két hét. Márpedig ha a dugódíjat enélkül vezetik be (amit én annyira nem bánnék, a belvárosba úgysem megyek be szívesen kocsival) akkor lehet, hogy egyesek nagyon ki lennének akadva.

Akárhogy is: bármilyen plusz díjat, adót, fityfenét akarnak az autósoktól beszedni, mindenképpen kell, hogy legyen minimum BKV infrastruktúra fejlesztés, és ebbe beletartozik az elektronikus beléptetőrendszer a metró vonalakon.

Amikor én felköltöztem Pestre, számomra megdöbbentő volt, hogy akármelyik buszmegállóban álltam (éjszakai járatokat nem számolva) két-három perc múlva jött egy jármű. Amióta fenn vagyok, ez csak romlik, és most már lassan a vidéki városok fílingjét hordozza az egész. Miért van ez? Mert gecik, és azt mondják, hadd várjon a paraszt a megállóban? Nem hinném, bár aki nem lát a dolgok mögé, könnyen lehet, hogy ezt látja.

Azért van ez, mert a BKV buszai egyszerűen katasztrofális állapotban vannak, és nem ritka, hogy nagyon sok közülük nem tud kiállni reggel, így szülve kimaradó járatokat.

Ha én főpolgármester-jelölt lennék (ami nem vagyok) nekem a kommunikációm központjában mindenképpen az állna, hogy:

  • lecseréljük a BKV teljes járműparkját.
  • sűrítjük a járatokat elsősorban a belvárosban, és igény szerint fokozatosan a külvárosi szakaszokon is
  • első években változatlanul hagyjuk, majd fokozatosan csökkentjük a jegyárakat
  • fokozatosan bevezetjük a dugódíjat; végső zónahatárok: Hungária-Róbert Károly-Könyves Kálmán körúton belül: 1-es zóna; Nagykörúton belül 2-es zóna; kiskörúton belül 3-as zóna; az 1-es zónába a napi behajtási díj a mindenkori BKV vonaljegy 3-szorosa, a 2-es zónába a mindenkori BKV vonaljegy 6-szorosa. A 3-as zónában a gépjármű forgalom (leszámítva az áruszállítást) tilos.

Ez sem tökéletes, minden bizonnyal rengeteg egyeztetést, kompromisszumot kívánna, de (egyelőre nem teljes jogú) budapesti lakosként én úgy érzem, ezek lennének a közlekedés-politika legfontosabb elemei, semmi másról nem érdemes beszélni, amíg ezeket nem tisztáztuk le, illetve valósítottuk meg.

Hozzá kell tennem, hogy bár nem polgármesteri hatáskör, de én a kerékpár közúti használatát is egy jogosítvány-szerűséghez kötném, értsd: vegyenek már részt KRESZ tanfolyamon, mert az, amit itt Budapesten legtöbben csinálnak, az nem állapot. Érdekes módon vidéken tudnak közlekedni az emberek, itt meg a legtöbbje egy tuskó paraszt, akiket alkalmasint feszítővassal ütnék le a járművéről.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s